zelf reflecterend ©
WIE IS RANDELL
GEEST-RIJK
transformatie
kabbala levensboom
draak/slang symboliek
vergelijkingen draak boom
brein en onderbewustzijn
pijnappelklier
hersenfrequenties
scheppingsvisioen
tijd/ruimte continuüm
uittredingen
droom en tijdreis
KUNST
GRAANCIRKELS
POËZIE
ETHIEK
contact
|
|
GEEST-RIJK
Overlevingsdrang, leven en transformatie
Leven is het sleutelbegrip dat op deze pagina centraal staat.
Uit het leven kan een overlevingsdrang zich ontwikkelen als dit leven zich bedreigd
voelt. Overlevingsdrang wordt vervolgens overlevingsstrategie. De overlevingsstrategie
wordt op haar beurt daadwerkelijk overleven. Is het overleven tot een patroon geworden,
dan zal vroeg of laat eindelijk het leven weer aan de beurt komen.
Zo geïllustreerd, kan dus opgemerkt worden dat tussen leven
en overleven nog een wereld van verschil zit. Deze beschrijving verklaart in feite
een dominerend aspect van mijn levensloop en het wordt treffend verbeeld in het
onderstaande schilderij dat ik heb gemaakt. Ik noem dit beeld "essentie", te meer omdat
we zullen zien dat er onvoorstelbaar veel ideeën in samenvallen die allen op zeer
diepzinnige wijze tot het universele leven in betrekking staan.
"essentie"
Om dit overlevingssymbool te doorgronden begin ik eerst dicht bij huis.
Ik heb het ontwikkeld in mijn middelbare schooltijd en kort daarna. In die periode kende
ik veel depressies en ervoer ik het leven vaak als benauwend. Gedroeg ik me niet opstandig
dan verzaakte ik toch minstens zo veel mogelijk de lessen en hield me behalve met slapen ook
bezig met tekenen. Als een soort automatisme kwam daar telkens dit beeld naar voren, hoewel
in verschillende varianten zoals hieronder weergegeven.
"bewustzijnsbollen"
De schetsen laten mijn persoonlijke verbondenheid met de wereldziel zien.
Dat niet alleen; ze geven eveneens aan hoe ik toen al puzzelde met een grote transformatiegedachte.
Het vertrekt in zekere zin vanuit een overheersend gevoel dat de maatsschappij, de mensheid, de
wereld, zodanig is ontspoord en van haar oorsprong vervreemd, dat het het leven en al het goede
der aarde in fors tempo om zeep helpt. Mijn aversie tegen het opdringerige en manipulerende systeem
uitte zich dus in depressiviteit, in rebellie en een overlevingsdrang die ik koppelde aan de overleving
van de menselijke soort, de natuur en de wereld. De tekeningen verbeelden in de meeste gevallen gedachtes
aan een proces van katalyseren. Het was alsof een speciale rol voor mij was weggelegd; die van katalysator.
Alvorens op dit idee van katalysator door te gaan wil ik eerst het totale
rijtje van uitleggingen aan dit beeld voorleggen:
Het beeld als katalysator uitgelegd.
Het beeld als oud Chinees teken uitgelegd.
Het beeld als sexuele eenheid uitgelegd.
Het beeld als ankh of levensboom uitgelegd.
Het beeld als perceptie op tijd uitgelegd.
Het beeld als 2012-verschijnsel uitgelegd.
Het beeld als eerste beweging in het al uitgelegd.
"De gele draak, het symbool van
moeder aarde, hier met katalysator op de kop geplaatst." Deze tekening heb ik ongeveer op mijn 11de
levensjaar gemaakt.
(zie ook mijn drakenpagina)
Het beeld als katalysator uitgelegd.
Een deel van het moeder-aarde-bewustzijn werpt zich op naar omhoog.
Het scheidt zich nog net
niet helemaal af van de aarde maar blijft er als door een dunne draad mee verbonden. Door zich
zo hoog mogelijk op te werpen tracht het de aandacht op zich te vestigen. De omhoogschietende bol
kan gezien worden als mijn persoonlijke ziel. Vervolgens geeft de hemelbestormer voeding aan de
aarde, zo lijkt het. Een kronkelende lijn gaat namelijk van de bol uit terug naar de aarde.
Het verdwijnt er zelfs in. Het schudt iets van zich af. Het bevrijdt zich. In het gevolg van de
zich omhoog wendende bol rekt de aarde zich op. Alsof de aardkorst wat is opgetild. Misschien is
zelfs de aarde wel enigszins opgetild... Wie zal het zeggen? Vooral dit effekt van oprekking of
optilling is waar het in het proces om te doen is. Het gaat om gevolg, om volging.
"katalysator"
Het beeld als Oud Chinees teken uitgelegd.
Zoals het occultisme in China erop wijst te beschikken over hemelse
calligrafische tekens die voor
bepaalde magische aanroepingen worden gebruikt, zo ontkomt de magiër in mij er niet aan
klaarblijkelijk te beschikken over het vermogen een bijzondere synthese uit enige van deze tekens
te distilleren, en wel zo'n 10 jaar voordat ik de Chinese tekens in een boek over oosterse magie
tegenkwam... Oordeelt u zelf of mijn katalysator als synthese van de tekens 3, 4 en 8 mag worden
uitgelegd. Mijn teken komt er ongeveer op neer, dat het de draak zowel beveelt zich omhoog
te richten en tegelijk af te dalen... Hoe zich dit laat uitleggen vind u op
mijn drakenpagina.
Uit; "Oosterse Magie" door
Sajid Idries Sjaah
Het beeld als sexuele eenheid uitgelegd.
Gelet op o.a. het inzicht dat sexuele expressie als een gedeeltelijk
kundalini-ontwaken mag worden beschouwd is het allerminst vreemd om, laten we zeggen, een
Freudiaanse benadering op het beeld toe te passen. Het gedeeltelijke kundalini-ontwaken wordt
weergegeven door de kronkelende "slange"-lijn die zich vanuit de opening onderin omhoog werkt.
Verder is het niet moeilijk het beeld als een fallus-symbool te interpreteren. Mannelijke, zich
oprichtende kracht die ontaard in een climax zoals opnieuw door die kronkelende "slange"-lijn
verbeeld, maar die in dit geval van bovenaf, van het hoogtepunt dus, zich naar beneden slingert,
het gaatje in! De versmelting van de mannelijke met de vrouwelijke sexuele energie is onmiskenbaar.
Voor alle duidelijkheid wil ik erop wijzen dat hier geen penis en ook geen vagina is weergegeven.
Wat het beeld waarschijnlijk wel laat zien is de sexuele essentie waar de geslachtsorganen zich
uit hebben kunnen ontwikkelen of, indien anders, de sexuele energie die de geslachtsorganen
stimuleert.
"In het midden de
Caduceus of Mercuriusstaf, links en rechts het Esculaapteken."
Het beeld als ankh of levensboom uitgelegd.
Het oud-egyptische Ankh-kruis, de Esculaap, de Caduceüs of Mercuriusstaf
zijn alle afgeleid van de universele levensboom. De instrumenten en/of tekens zijn oorspronkelijk
bedoeld als werktuigen om, indien op juiste wijze vervaardigd, het essentiële levensfluïde te
reguleren. In het oude-egypte was de ankh een kostbaar instrument dat alleen bepaalde ingewijdden
tot hun beschikking stond en waarmee men zeer wonderbaarlijke genezingen kon verrichten. De universele
levensboom is de boom die hemel en aarde met elkaar verbindt. Het is het centrum van kracht dat alle
facetten van het onmetelijke bestaan in zich draagt en organiseert. De onderstaande tekeningen uit
mijn nietsvermoedende jeugd tonen mijn persoonlijke verbintenis met het thema overduidelijk aan. Vooral
de treurwilg acht ik van onvoorstelbare klasse omdat het de complete kabbala weergeeft. In de tijd dat
ik het maakte had ik nog nooit van kabbala, esoterie of wat ook gehoord. Ook hier ontdekte ik pas zo'n
10 jaar later de betekenis. Op de betekenis van het beeld als levensboom wijd ik verder uit op
mijn kabbala-pagina waarin de
treurwilg verder onder de loep wordt genomen.
Het beeld als perceptie op tijd uitgelegd.
Het spreekt voor zich dat uit de ontwikkeling van laag naar hoog er
sprake moet zijn van een zeker tijdsverloop. Het beeld overziet een proces dat in tijd plaats
vind en kan zoiets alleen maar doen van een afstand. We zien ons daardoor geplaatst in een
buitentijdse dimensie. De ontwikkeling in tijd is zo gezien een vaststaand feit. Het was er altijd
en het kan er altijd alleen maar zijn. Verleden en toekomst zijn in feite weinig anders dan locaties
in een alomvattend nu. Zouden we het rode fluïde als bewustzijn opvatten dan is het mogelijk dat het
grote ruime bewustzijn van moeder aarde zich vernauwt tot beperkt bewustzijn van een zich afscheidende
soort. Zo zal dit vernauwde bewustzijn als vanzelf tijd gaan ervaren. Het zou zelfs verantwoordelijk
kunnen zijn voor het ontstaan van tijd. De geest die streeft creëert (tijd). Begin in tijd is dan aan
de voet terwijl de bol bovenaan de toekomst markeert. Bijzonder opmerkelijk is dat er een energie
kan worden waargenomen die a.h.w. gelijk een zweepslag van de toekomst af zich terug naar het verleden
beweegt. Het spreekt voor zich dat we met onze normale, d.w.z. geconditioneerde tijdsbegrip moeite kunnen
hebben dit te bevatten. Eerlijk gezegd kan ik het zelf ook niet in alle consequenties overzien. Hoewel ik
overtuigd ben van de werkelijkheid van het beeld is het tevens een object van studie voor mij. Verderop in
deze site zal ik nog veel meer theorieën over het fenomeen tijd naar voren brengen.
Het beeld als 2012-verschijnsel uitgelegd.
Als ik erop let hoe ik mijn geest in de tijd waarin ik dit maakte
oefende en er de bijzondere ontwikkelingen met betrekking tot de tijd-ruimtebreuk van december 2012
aan waag te koppelen, dan kan ik alleen maar concluderen dat de uitkomst der komende gebeurtenissen allerminst
vast staat! Voor wie nog niet met het fenomeen van de tijd-ruimtebreuk bekend is stel ik voor eerst eens wat
site's die over het fenomeen gaan te bezoeken. Het beeld kan in ieder geval als een rechtstreekse verwijzing
dienen naar de grote evolutiesprong die in verband met deze tijdruimtebreuk gemaakt kán worden. Eén van de
ideeën die telkens in mij omhoog komen borrelen is de gedachte aan een nieuw soort wereld. Een bol die afgeleid
is van de onze zoals we die thans beleven, maar dan onderhevig aan de wetten van de nieuwe dimensie. Ik stel
me heel bewust de vraag hoe de kracht van collectief gedachtengoed zich manifesteren zal in zo'n andere dimensie.
Ik denk hierbij ook aan de vormkracht van de verlangens die we met elkaar delen. Daarnaast is op te merken dat
het planetair bewustzijn momenteel wordt geactiveerd... In hoeverre de dingen met elkaar in verband houden laat
ik aan eenieder ter beoordeling over.
Op deze plaats wil ik tevens wijzen op de overeenkomst tussen de tijdruimte-breuk op kosmische schaal en het
fenomeen uittreden dat ik eveneens als
een tijdruimte-breuk beschouw, zij het dan op individueel niveau.
Het beeld als eerste beweging in het al uitgelegd.
Dit idee gaat gaat uiteraard het menselijk voorstellingsvermogen ver te boven, maar
kan desalniettemin in theorie worden uitgelegd. Het Al, nog ongemanifesteerd, is te omschrijven als het
niets van waarbinnen het eerste iets, de eerste beweging als potentiele mogelijkheid aanwezig is. Vindt de eerste
beweging plaats, dan ontstaat als gevolg daarvan de dualiteit. Zowel totale dualiteit als een absoluut niets of
een absoluut ongemanifesteerd al, zijn in mijn ogen onmogelijk, maar voor een begrip van zoiets als het begin van
de schepping wel bruikbaar als vereenvoudigde denkbeelden. Vanuit het ongemanifesteerde al, vindt dus op een
gegeven moment een eerste beweging of een allereerste ontstaan van iets plaats. We kunnen het aanduiden als de
punt in het niets, het alfa, het pleroma, de oerknal en meer van dat soort ideeën. Op het beeld toegepast, zien
we dat met de omhoogstrevende kracht het eerste? iets? zijn intrede doet. De spiralende slang kan als later
stadium worden uitgelegd.
Nu zijn er dan 7 verschillende uitleggingen op het beeld toegepast. Wellicht zijn er
nog meer mogelijk. Heeft u zelf misschien een boeiende, dan verneem ik die graag van u. Het meest bijzondere
vind ik wel dat het een symbool van eenheid betreft. Het verenigt blijkbaar moeiteloos zeer vele facetten van
ons bestaan en dat leidt dan meteen weer tot de gedachte aan een zonnesymbool...
|
|